Wednesday, 20 December 2017

PENTAKSIRAN PENDIDIKAN : PENTAKSIRAN AKTIVITI JASMANI, SUKAN DAN KOKURIKULUM

Assalamualaikum wbrt.

Selamat bertemu kembali.
  1. Melanjutkan lagi penulisan saya tentang SPPK, penulisan kali ini akan menghuraikan pula serba sedikit tentang Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK).  Ini merupakan komponen kelima SPPK dan merupakan aktiviti yang memang melibatkan guru di sekolah  selama ini tetapi tidak diambil kira untuk pelaporan akhir persekolahan.  Akibatnya, aktiviti jasmani, sukan dan kokurikulum menjadi aktiviti tempelan, tidak diberikan penekanan pada kalangan murid walaupun terdapat segolongan murid yang amat cemerlang dalam bidang-bidang ini. Selain daripada itu, tidak terdapat instrumen khusus untuk mentaksir bidang-bidang sukan dan kokurikulum, kecuali pentaksiran aktiviti jasmani.
  2. Bidang-bidang ini sebenarnya amat penting dalam proses perkembangan fizikal, jati diri, keyakinan, ketaatan serta sahsiah murid. Namun penekanan terhadap peperiksaan pusat menyebabkan bidang ini terabai dan murid kehilangan peluang terbaik untuk diasah dan dipupuk dalam bidang-bidang ini secara teratur dalam suasana persekolahan.
  3. Aktiviti jasmani melibatkan perkembangan pergerakan motor dan juga fizikal murid. Ini melibatkan pergerakan motor kecil dan motor besar. 
  4. Pentaksiran mengesan perkembangan fizikal murid dan sebarang keadaan yang tidak normal pada diri seseorang murid akan  membolehkan guru mengambil tindakan segera bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih serius. Guru mungkin boleh melakukan aktiviti pemulihan, menempatkan murid dalam program khas atau merujuk kepada pakar bagi murid yang mengalami masalah pergerakan motor yang serius. Tanpa maklumat daripada pentaksiran ini tiada langkah intervensi yang dapat dilakukan.
  5. Pentaksiran aktiviti jasmani menggunakan Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan (SEGAK) yang mengukur tahap kecergasan murid dan juga body mass index (BMI) yang menentukan tahap jisim badan murid. SEGAK ditadbirkan dua kali setahun melibatkan ujian naik turun bangku selama 3 minit, tekanntubi, ringkuk tubi separa dan jengkauan melunjur.  Skor SEGAK berdasarkan National Physical Fitness Standard for Malaysian School Children sementara BMI  merekodkan ketinggian dan berat badan murid dengan menggunakan skor National Centre for Chronic Disease Prevention Health Promotions 2001.
  6. Selain daripada itu, kaedah pemerhatian boleh digunakan bagi mengesan masalah gerakan motor pada kalangan murid. Sebarang kejanggalan dalam gerakan motor murid perlu dikesan secara serius bagi memungkinkan tindakan yang sewajarnya diambil.
  7. Aktiviti sukan berkait rapat dengan aktiviti jsmani. Aktiviti sukan juga berkait dengan cara hidup sihat melalui pendidikan kesihatan. Pentaksiran aktiviti sukan boleh dilakukan berdasarkan kecemerlangan, peningkatan prestasi atau penglibatan untuk dilaporkan. Setiap murid harus berpeluang mengembangkan bakat dan kebolehannya dengan bantuan dan panduan daripada guru.
  8. Aktiviti kokurikulum juga berupaya menonjolkan kecenderungan serta keupayaan murid. Aktiviti ini berupaya menyerlahkan bakat dan kecenderungan murid sama ada dalam aspek seperti pengurusan, kepimpinan, kerjasama,  kecekalan, 'world view' dan nilai murni.  Pemerhatian dan rekod prestasi boleh menjadi instrumen pentaksiran aktiviti kokurikulum. Pencapaian murid juga boleh menjadi sumber maklumat pentaksiran di mana seseorang murid yang boleh menjadi juara debat, atau syarahan atau memenangi peraduan lukisan peringkat kebangsaan, menunjukkan pencapaian murid tersebut sudah melebehi daripada  perimeter yang ditetapkan pada peringkat sekolah, dan seharusnya diberikan kredit. Murid sebeginilah yang sepatutnya boleh diletakkan pada band 6 dalam laporan prestasinya.
  9. Dengan ini berakhirlah huraian saya tentang SPPK, yang saya mulakan sejak penulisan pertama saya dalam blog ini. Insya-Allah, saya akan cuba menerangkan tentang pentaksiran pendidikan, dari segi konsepnya, dan apa yang membezakannya dengan peperiksaan pusat dan kenapa dunia pendidikan hari ini semakin berubah daripada peperiksaan pusat kepada pentaksiran pendidikan. Kita harus menyediakan anak-anak yang berani menghadapi masa depan yang penuh cabaran dan persaingan dengan yakin. Justru kita harus kembali kepada apa yang dimaknakan dengan pendidikan dan apa yang dihasratkan dalam FPK. 
  10. Sekian buat kali ini. Saya ucapkan terima kasih yang tidak terhingga di atas kesudian semua membaca dan mengikuti blog saya. Saya juga terbuka untuk menerima sebarang pandangan bagi menambah baik pemahaman saya dalam bidang ini dan disebarkan kepada khalayak.
Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment