Tuesday, 12 December 2017

PENTAKSIRAN PENDIDIKAN: SPPK : PENTAKSIRAN PUSAT

Assalamualaikum wbrt.

Selamat bertemu kembali.


  1.  Sedikit lagi tentang Pentaksiran Sekolah (PS) yang telah saya huraikan pada penulisan terdahulu. PS sebenarnya memberi ruang yang besar kepada guru untuk berkarya dan membawa inisiatif pembelajaran kreatif  ke dalam kelas. Guru sebenarnya tidak perlu atau terkongkong untuk menghabiskan kurikulum sebelum peperiksaan pusat kerana matlamat yang ingin dicapai bukan untuk mendapat A penuh dalam peperiksaan pusat tetapi membina seorang manusia itu menjadi insan terbaik dalam apa juga bidang dan kapisitinya.
  2. Pendidikan yang bermakna bererti kita berjaya menempatkan seseorang murid itu pada kedudukan yang betul mengikut keupayaan dan kecenderungannya dan memiliki sifat-sifat terbaik dari segi emosi, rohani dan jasmani. Jika seorang murid itu berjaya menjadi seorang doktor, kita mahu dia menjadi doktor yang terbaik dalam bidangnya, dari segi profesional,  etika dan moral. Kalau pun ada yang menjadi tukang kebun, kita mahu dia menjadi tukang kebun yang terbaik dalam bidangnya dalam semua segi. Pendidikan kita gagal sekiranya apa yang dilahirkan ialah manusia-manusia yang berjaya dalam bidang masing-masing tetapi tidak memiliki sifat  terbaik dalam hubungan sesama manusia, dengan alam sekitar dan dengan Tuhan. Maka berleluasalah sifat tamak haloba dan dengki mendengki, keruntuhan akhlak dan moral, tidak amanah, dan tidak bersyukur. Akibatnya, dalam jangka masa panjang, institusi masyarakat akan runtuh dan negara akan menjadi porak peranda.
  3. Kenapa PS?  PS amat penting dan signifikan dalam sistem pendidikan kerana guru merupakan  insan paling hampir dengan muridnya. Setiap hari guru berinteraksi dengan muridnya selama tujuh ke lapan jam, tidak termasuk kontek masa semasa kegiatan kokurikulum, sukan dan aktiviti lain. Ini membuat guru boleh mengenali dan memahami sifat setiap orang muridnya dengan baik. Guru juga berinteraksi dengan guru-guru lain yang turut mempunyai interaksi yang meluas dengan murid-murid tersebut.  Rakan sebaya juga merupakan sumber maklumat lain yang amat penting.  
  4. PS juga merupakan pentaksiran yang holistik kerana melihat perkembangan dan pembangunan diri  murid secara keseluruhan, sama ada daripada segi kognitif dan juga bukan kognitif.  Justru, maklumat daripada PS seharusnya merupakan maklumat yang autentik dan menggambarkan keadaan sebenar murid.
  5. Dalam PS, murid seharusnya  ditaksir bermula dari hari pertama mereka bersekolah hinggalah ke hari terakhir mereka berada di sekolah.  Pelbagai kaedah dan pelbagai sumber boleh digunakan bagi memperoleh maklumat  tentang seseorang murid. Integriti dan kredebiliti guru amat penting bagi mengelakkan  pentaksiran yang tidak adil dan wajar. Di sinilah terletaknya profesionalisma seorang guru.

 Pentaksiran Pusat (PP)
  1. Pentaksiran Pusat (PP) pula merupakan komponen kedua yang juga sebenarnya tidak asing kepada guru di sekolah. Sebelum ini pun, guru telah melaksanakan PP ini seperti dalam mata pelajaran Sains, Pendidikan Islam, Ekonomi Rumah Tangga (amali), Seni Visual (kerja kursus),  Geografi, Sejarah (projek) dan mata pelajaran bahasa (ujian lisan).
  2. PP dilaksanakan sepenuhnya oleh guru dari segi pengurusan, pentadbiran, penskoran dan pelaporan, tetapi format instrumen, tugasan, peraturan pelaksanaan, tarikh pelaksanaan, kaedah penskoran dan pelaporan disediakan oleh agensi pusat iaitu Lembaga Peperiksaan. Bagi tujuan penyelarasan, penyetaraan dan pelaporan, markah akan dihantar ke agensi pusat. 
  3. Skor diberi bagi proses dan juga produk.  PP bersifat fleksibel di mana murid berpeluang membaiki kesalahan dan kekurangan sebelum produk akhir atau skor dimuktamadkan.
  4. Bagi menjamin pelaksanaan  mengikut seperti yang ditetapkan oleh agensi pusat dan juga bagi menjamin kesetaraan pelaksanaan dan penskoran, seharusnya  pihak agensi pusat melakukan pemantauan dan pengesanan. 
  5. PP penting bagi tujuan pengawalan standard.
Setakat ini buat kali ini. Pada penulisan akan datang saya akan cuba menghuraikan tentang tiga lagi komponen dalam SPPK iaitu Peperiksaan Pusat (PeP), Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK), insya-Allah.

Sekian.

Dr. Hazim

No comments:

Post a Comment