Saturday, 16 December 2017

PENTAKSIRAN PENDIDIKAN: PEPERIKSAAN PUSAT.

ssalamualaikum wbrt.

Selamat bertemu kembali.

  1. Meneruskan kembali penulisan saya tentang SPPK, kali ini saya ingin pula menghuraikan tentang Peperiksaan Pusat (PpP). Mengimbas kembali, SPPK ialah Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan yang asalnya dikemukakan oleh LP kepada pengurusan tertinggi KPM  tetapi kemudiannya dijenamakan sebagai  PBS apabila dilaksanakan di sekolah, dengan menanggalkan komponen Peperiksaan Pusat. Namun, pelaporan keputusan  'UPSR' tahun ini yang melaporkan bukan hanya keputusan peperiksaan pusat (UPSR), tetapi juga kesemua komponen SPPK yang lain  seolah menghidupkan kembali roh asal SPPK.  Dan pengumuman KPM mulai tahun hadapan pentaksiran tahun 6 akan dikenali sebagai  Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah (PPSR) mengukuhkan lagi perealisasian SPPK dalam sistem pendidikan negara.
  2. PPSR tidak bermakna UPSR dimansukhkan sebaliknya UPSR sebagai peperiksaan pusat  hanya merupakan satu daripada komponen pelaporan PPSR.  UPSR tetap wujud bagi mentaksir aspek kognitif seseorang murid dan komponen yang lain melengkapkan pelaporan yang holistik tentang seseorang murid.

Peperiksaan Pusat (PpP)

  1. Peperiksaan pusat  bukan perkara asing bagi rakyat negara ini kerana sudah dilaksanakan sejak sebelum kemerdekaan lagi. Bermula dengan peperiksaan Overseas Senior Cambridge (OSC) yang telah dilaksanakan sejak sebelum merdeka, peperiksaan Malayan Secondary School Examination (MSSE), Lower Certificate of Education (LCE) dan School Certificate (SC)/ Federation of Malaya Certificate (FMC) diperkenalkan mulai tahun 1957.  Seterusnya pelbagai perubahan dilakukan dalam sistem peperiksaan pusat sebagai indikator kecemerlangan pembelajaran murid. Keadaan menjadi semakin kronik apabila matlamat pendidikan bertukar daripada pembinaan insan kepada pencapaian cemerlang dalam peperiksaan. Sekolah dan murid mengejar A penuh bagi semua mata pelajaran peperiksaan, memberikan sanjungan dan kredit terlampau kepada yang cemerlang, yang hanya dalam lingkungan 10% peratus daripada keseluruhan kohort, dan mengetepikan pencapaian 90% yang lain yang berada dalam lingkungan sederhana dan lemah.  
  2. Keadaan ini mencetuskan kekeliruan pada kalangan massa  apabila kecemerlangan dalam peperiksaan diandaikan sebagai kecemerlangan pendidikan seseorang murid dan kejayaan sistem pendidikan.  Sistem pendidikan sebegini sebenarnya ialah sistem yang tempang.  Manusia yang terhasil daripada sistem yang tempang ini ialah manusia yang juga tempang, mungkin berjaya dan cemerlang dalam bidang akademik tetapi  gagal dalam aspek lain seperti sosial dan moral. Tidak kira di mana mereka berada, sama ada pada hiraki yang tinggi dalam masyarakat atau pun pada hiraki yang rendah, mereka gagal berfungsi sebagai manusia yang memiliki hubungan yang baik dengan Tuhan, dengan alam sekitar dan dengan sesama manusia. Inilah antara  punca keruntuhan masyarakat dan negara dalam jangka masa panjang. Dadah, seks bebas, rasuah, pemusnahan alam sekitar, pembunuhan, perompakan, pencemaran, penipuan...namakan apa saja, itulah refleksi sistem pendidikan yang gagal bagi sesebuah negara.
  3. Peperiksaan Pusat (PpP) dikendalikan sepenuhnya oleh agensi luar seperti Lembaga Peperiksaan (LP), dari penentuan jadual peperiksaan, syarat-syarat peperiksaan, pembinaan item dan instrumen, pengendalian peperiksaan, pemeriksaan, penentuan gred, pengeluaran keputusan dan cetakan sijil atau pernyataan. Di negara ini, antara PpP yang dikendalikan ialah UPSR, SPM, SPM (U), STAM dan STPM. 
  4. PpP dioperasikan dengan kawalan keselamatan yang amat tinggi. Mereka yang terlibat pada mana-mana peringkat tertakluk  di bawah Akta Keselamatan dan Akta Rahsia Rasmi. Kertas soalan dikelasifikasikan sebagai dokumen sulit kerajaan sehingga ia ditadbirkan pada hari  peperiksaan dan di deklasifikasi sebagai tidak lagi sulit selepas ditadbirkan. 
  5. Pelaksanaan PpP merupakan satu operasi yang amat besar kerana setiap peperiksaan ditadbirkan  secara serentak di seluruh negara menggunakan  ribuan pusat peperiksaan dan pengawas peperiksaan. Instrumen pentaksiran pula perlu disimpan dilokasi yang mempunyai kawalan keselamatan yang tinggi. Kertas jawapan subjektif pula perlu diperiksa oleh puluhan ribu pemeriksa kertas jawapan.
  6. Kos pengendalian PpP amat tinggi. Kos melibatkan kerja-kerja pembinaan, percetakan instrumen atau kertas soalan, pengedaran, pengendalian peperiksaan, pemeriksaan, pemprosesan keputusan  dan percetakan sijil. Kos menjadi semakin tinggi sekiranya terjadi insiden seperti cetakan semula kertas soalan/instrumen yang disyaki bocor atau penangguhan peperiksaan bagi pusat-pusat tertentu akibat bencana alam seperti banjir dan jerebu.
  7. Keputusan PpP selalunya dalam bentuk gred satu angka atau huruf. Ini mendatangkan   masalah untuk diinterpretasi.  Sebagai contoh, apakah makna A bagi mata pelajaran Sejarah bagi seorang murid?  Apakah  A tersebut menunjukkan murid itu tahu semua perkara tentang sejarah, atau sebahagian besar sejarah  atau apa?  Hakikatnya A tersebut hanya menunjukkan yang murid tersebut dapat menjawab  semua atau sebahagian besar item daripada satu instrumen pentaksiran  yang mungkin mengandungi 60  atau 70 item objektif aneka pilihan atau tujuh atau lapan item subjektif.  
  8. Banyak negara masih mengekalkan sistem PpP ini kerana sifatnya yang lebih mudah diurus bagi populasi yang besar. Namun sedikit demi sedikit negara-negara  ini mula beralih kepada sistem pentaksiran yang lebih bermakna bagi menerangkan tentang hasil pembelajaran seseorang murid.  Di negeri Ontario, Kanada, sistem peperiksaan pusat sudah ditinggalkan sejak lebih 60 tahun yang lalu. Begitu juga Finland, beberapa negara-negara Scandinavia yang lain dan sebahagian negeri di Amerika Syarikat.
  9. Walau bagaimana pun, PpP masih relevan dalam keadaan tertentu, terutama sebagai 'check and balance' pentaksiran yang dijalankan pada peringkat sekolah, terutama pada peringkat awal pelaksanaan pentaksiran kerana guru yang masih belum berpengalaman.  Peningkatan keyakinan guru  dan penguasaan kemahiran dalam melaksanakan pentaksiran pada peringkat sekolah akhirnya  memungkinkan PpP dimasukhkan. 
  10. PT3 merupakan langkah awal pemansukhan PpP dan pelaksanaan PBS sepenuhnya. PT3 merupakan program  baru yang berbeza sama sekali dengan sistem peperiksaan pusat. Walaupun pada dasarnya PT3 ialah PBS tetapi pelaksanaannya menampakkan kecenderungan untuk kembali kepada PpP. Pengumuman keputusan juga menampakkan paparan gred 6A dan sebagainya. Perbandingan antara pelajar, sekolah dan daerah juga mampu mengembalikan pengejaran A penuh untuk murid dan sekolah, kegemilangan yang palsu. Seharusnya PT3 dikembalikan kepada matlamat asalnya, PBS sepenuhnya dan kerangka PPSR sepatutnya juga menjadi kerangka untuk PT3 kecuali PpP. Pelaporan harus mewakili kesemua komponen SPPK seperti yang dibincangkan, kecuali PpP kerana PMR telah dimansukhkan.
  11.  SPM sebagai peperiksaan terminal masih relevan sebagai PpP di negara ini kerana keunikan sistem pendidikan negara. SPM juga  telah  diterima pada peringkat global di mana banyak universiti luar negara mengiktiraf SPM. Pengiktirafan ini bukan mudah diperolehi.  Sijil SPM juga telah diterima sebagai penentu untuk  penempatan, melanjutkan pelajaran  dan kemasukan ke bidang pekerjaan.  
  12. Banyak sebenarnya isu yang berkaitan dengan PpP ini yang boleh dibincangkan, namun pada ruang tinta yang terhad ini hanya sebahagian sahaja yang dapat diutarakan. 
  13. Sekian untuk kali ini, hingga pada kesempatan lain, salam hormat dari saya.


Dr. Hazim

No comments:

Post a Comment