Wednesday, 6 December 2017

Pentaksiran Pendidikan: Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK)

Assalamualaikum wbrt.

Selamat bertemu kembali.

  1.  Seperti yang telah saya janjikan, mulai penullisan ini saya akan cuba menghuraikan tentang SPPK dan bagaimana peranan SPPK  mentransformasi sistem pendidikan kebangsaan.
  2. Pemahaman kepada konsep ini amat penting untuk membolehkan kita melihat secara waras dan bijaksana tentang perubahan yang dicadangkan. Memang terdapat segolongan pendidik  dan juga massa yang memandang  sinis tentang pembaharuan ini, yang telah pun dilaksanakan di sekolah melalui Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) mulai 2011 bagi sekolah rendah dan 2012 bagi sekolah menengah di seluruh negara. Mereka meragui apa sahaja program baru yang dicadangkan,kerana merasakan apa yang sedia ada sudah mencukupi. Mereka sebenarnya terperangkap dalam zon selesa yang telah dinikmati sejak merdeka, sejak 60 tahun dahulu, sedangkan dunia sudah berubah dengan begitu pantas sekali.
  3. SPPK merupakan satu pendekatan ke arah mentransformasi sistem pendidikan negara daripada sistem yang diwarisi sejak 60 tahun dahulu, yang berfokuskan peperiksaan semata-mata kepada sesuatu yang lebih bersifat insaniah, mesra murid, bersifat holistik, seimbang, fleksibel dan merujuk standard. Transformasi pendidikan hanya akan berjaya sekiranya sistem pentaksiran juga ditransformasikan.
  4. SPPK mengandungi lima komponen iaitu;  i. Pentaksiran Sekolah (PS), ii. Pentaksiran Pusat ,(PP),  iii. Peperiksaan Pusat (PeP),  iv. Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan  v. Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK).  
  5. PBS yang dilaksanakan pada tahun 2011 dan 2012 itu adalah merupakan SPPK tanpa       Peperiksaan Pusat.
  6. SPPK akan mengubah sistem pelaporan pendidikan. Ini yang menjadi kegusaran kepada  sekolah-sekolah  yang selalunya dilabelkan sebagai sekolah hebat dengan keputusan peperiksaan yang terbaik kerana pelaporan SPPK tidak lagi berdasarkan hanya kepada keputusan peperiksaan pusat semata-mata tetapi merangkumi kesemua komponen SPPK. Tidak ada lagi perbandingan antara murid, sekolah, daerah dan negeri, tetapi pelaporan lebih menekankan kepada keupayaan murid  secara individu dalam kesemua lima komponen yang ditaksir. Perubahan  UPSR kepada PPSR adalah sesuatu yang memang telah dinantikan sejak sekian lama.
  7. Pentaksiran Sekolah (PS) merupakan komponen utama dalam SPPK. PS  merujuk kepada pentaksiran yang dikendalikan sepenuhnya oleh pihak sekolah, daripada perancangan pentaksiran, penyediaan item dan instrumen, pentadbiran, penskoran, penyimpanan rekod pentaksiran serta pelaporan. PS berkait rapat dengan proses pembelajaran, bersifar formatif dan dijalankan seiring dengan proses P&P. PS juga bersifat kumulatif, di mana setiap murid akan memiliki portfolio yang mengandungi perkembangan pembelajarannya dalam setiap perkara yang dipelajari. Pada akhir satu-satu unit pembelajaran atau satu-satu tempoh tertentu seperti pertengahan semester dan akhir semester, pentaksiran sumatif juga dilaksanakan.
  8. PS tidak hanya bertumpu kepada bidang kognitif atau akademik murid semata-mata tetapi merangkumi kesemua komponen yang terdapat dalam kurikulum. Ini bermakna guru mula memaknakan pendidikan. Bidang non-kognitif turut ditaksir, seperti sahsiah, nilai-nilai murni dan bidang psikomotor. 
  9. Utuk melaksanakan PS secara berkesan, guru harus keluar daripada minda ujian kertas dan pensil  semata-mata. Kaedah pentaksiran alternatif harus dipelajari, difahami dan dipraktikkan. Kaedah pentaksiran alternatif mungkin asing bagi setengah guru tetapi ianya amat berkesan dalam  mengesan pembangunan diri setiap orang murid. Antara kaedah yang boleh dilaksanakan ialah pemerhatian, kuiz, soal jawab, ujian pendek, congak, ejaan dan tugasan khusus. Kaedah ini lebih mudah dilaksanakan, memberikan maklum balas yang cepat dan tepat bagi membolehkan guru mengkaji keberkesanan pengajaran. 
  10. PS sebenarnya bukan perkara yang asing kepada guru kerana selama ini, inilah  fokus tugasan seorang guru. Yang membezakan cuma selama ini guru hanya menumpukan kepada ujian dan peperiksaan bertulis untuk tujuan pelaporan. Akibatnya guru meninggalkan aspek lain dalam kurikulum, kerana mengejar A penuh bagi seramai mungkin murid untuk akhirnya  nanti dinobatkan sebagai sekolah hebat.  Murid tahun 6 akan dilatih tubi dengan cara-cara mendapat markah tinggi dalam peperiksaan pusat, lebih-lebih lagi bagi tempoh 6 bulan terakhir sebelum peperiksaan. Malah masa bagi mata pelajaran yang tidak ada dalam peperiksaan pusat akan diambil untuk tujuan latih tubi. 
  11. Kelas tuisyen pula tumbuh di merata tempat, menjanjikan A penuh bagi calon-calon peperiksaan. Ibu bapa digula-gulakan dengan kehebatan guru-guru tuisyen yang kadang kalanya palsu. Mereka didakwa berpengalaman berpuluh tahun dalam peperiksaan, dan  terlibat dengan Lembaga Peperiksaan dalam pembinaan item, pemeriksaan dan sebagainya.  Tujuannya?  Hanya untuk mengaut keuntungan bagi tauke-tauke pusat tuisyen, sedangkan ibu bapa berhempas pulas dan mengikat perut mencari dana membiayai kelas-kelas tuisyen yang boleh mencapai beratus ringgit seorang. 
  12. Tidak ketinggalan juga terdapat indivivu-individu dan institusi  hebat yang menawarkan kem-kem menjawab soalan peperiksaan dengan kos yang tinggi, semakin lagi menambahkan bebanan kewangan ibu bapa, apatah lagi yang berpendapatan rendah dan sederhana. Sama ada disedari atau tidak, semua ini merupakan langkah pengabaian tahap serius terhadap matlamat pendidikan. Tidak terdapat di mana pun di dunia ini mendapatkan  A penuh dalam peperiksaan pusat sebagai matlamat pendidikan. Sudah terlalu lama kita menafikan makna pendidikan sebenarnya maka ini merupakan langkah penting ke arah memaknakan pendidikan itu dalam sistem pendidikan kita.
  13. Lebih menyedihkan lagi, terdapat segelintir guru yang menipu murid dengan memaksa mereka menghafal jawapan soalan peperiksaan yang didakwa bocor, yang didapati secara tidak sah. Bukan hanya jawapan subjektif, malah murid diarah untuk menghafal jawapan soalan objektif sedangkan ia bukan perkara yang benar. Di mana integriti dan kredebiliti guru yang mendakwa profesional tetapi cuba mendapatkan soalan peperiksaan pusat secara tidak sah, membocorkan soalan yang menjadi rahsia sulit kerajaan. Terdapat juga usaha menghalang murid lemah, lembam dan bermasalah daripada menduduki peperiksaan pusat semata-mata mahu mempastikan pencapaian tinggi sekolah.
  14. PS  sebenarnya memertabatkan profesyen keguruan kerana mengiktiraf  pentaksiran yang dilakukan oleh guru sendiri. Guru harus bersifat profesional, beretika dan berintegriti. Tidak ada gunanya mengaku profesional tetapi tidak memiliki etik yang baik sebagai guru yang profesional.
  15. PS juga memerlukan guru dan pentadbir sekolah yang berintegriti, komited dan minda terbuka. Guru harus memilik kemahiran berkaitan pentaksiran seperti pembinaan item dan instrumen, penskoran, penyimpanan rekod dan pelaporan. Guru juga harus menguasai kurikulum dengan baik untuk membolehkan guru mengenal pasti elemen yang penting yang bermakna untuk ditaksir. Apa yang ditaksir boleh menjadi inferen tentang perkara yang ditaksir.
  16. Agak panjang huraian tentang PS buat kali ini. Seterusnya saya akan membincangkan pula nanti tentang komponen lain dalam SPPK,  InsyaAllah.. Hingga bertemu lagi,salam hormat dari saya.

Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment