Assalamualaikum wbrt.
- Bertemu lagi pada ruang maya ini, melanjutkan perkongsian ilmu yang tidak seberapa tentang pentaksiran pendidikan yang menjadi tunjang kepada transformasi pendidikan negara. Telah 22 entri saya muat naik pada blog ini, namun secara umumnya, bacaan berbentuk akademik sebegini kurang menarik minat golongan sasar yang lebih teruja dengan posting sensasi dan ringan. Walau bagaimana pun saya akan terus menulis selagi ada keupayaan bagi menyebarkan sedikit ilmu yang ada pada diri ini, semoga ianya bermanafaat kepada semua.
- Dengan transformasi pendidikan yang sedang berjalan, semua guru dan pengurus pendidikan pada semua peringkat harus memahami sepenuhnya apa yang dirancang dan yang akan dicapai dalam transformasi ini. Tranformasi ini memandang keperluan dunia pada abad-abad mendatang dan mencirikan jenis manusia yang akan kita lahirkan dari sistem pendidikan kita bagi menghadapi masa tersebut. Pelbagai program dirancang, dilabelkan dengan pelbagai nama, ada yang dilaksana dan ada yang hanya setakat perancangan, namun itu semua merupakan usaha untuk menemukan kenderaan yang diharap membawa kita ke era tersebut. Kita tidak harus keliru kerana kesemua program yang dirancang itu sebenarnya mengarah kepada pencapaian FPK. Keperluan pembelajaran abad 21, seperti mana yang diterakan dalam PPPM 2013-2025 sebenarnya selari dengan hasrat FPK yang mahu membangunkan murid secara holistik. Bagi kita sebagai pendidik, pencapaian FPK merupakan satu-satunya matlamat kita, dan selagi kita tidak mencapainya, selagi itu kita dikira gagal. Justru setiap kita yang terlibat dengan pendidikan, fahami dan hayatilah FPK kerana itulah asas pendidikan negara dan penentu kejayaan pendidikan negara pada masa depan. Di situlah pendidikan dimaknakan dengan begitu teliti.
- Pembelajaran abad 21 sebenarnya bukan sesuatu yang asing bagi kita kerana program pembangunan pendidikan negara selama ini hingga melahirkan FPK memang menuju ke arah yang sama. Pembelajaran berfokuskan murid sebenarnya telah pun dikonsepsikan dalam KBSR tetapi kerana peperikaan pusat yang mendominasi sistem pendidikan negara, ianya berlalu begitu sahaja. Pembelajaran menggunakan teknologi dan penggunaan gajet telah pun dikonsepsikan dalam sekolah bestari, juga kerana peperiksaan pusat terus mendominasi sistem pendidikan negara, ianya juga berlalu begitu sahaja. Senasib dengan pembelajaran berfokuskan murid. Begitu juga dengan pembelajaran secara berkumpulan, pembelajaran secara inkuiri, berfikir secara kreatif dan kritis, kemahiran berfikir, 'borderless classroom' , susun atur kelas, kemenjadian murid dan banyak lagi sebenarnya telah pernah wujud dalam perancangan sistem pendidikan negara tetapi tanpa keberanian mentranformasi kotak pemikiran yang lama dan memansuhkan sistem peperiksaan pusat, semua perancangan ini akhirnya berkubur begitu sahaja. Peperiksan pusat mematikan inovasi dalam pendidikan.
- Pada penulisan yang lalu saya telah menerangkan serba sedikit tentang peperiksaan pusat dan peperiksaan sekolah. Seterusnya saya akan cuba menerangkan tentang kaedah tertentu dan instrumen tertentu dalam pentaksiran pendidikan sepertimana yang dinyatakan dalam definisi pentaksiran di atas. Jangan dilupa, pentaksiran dilakukan bagi mendapatkan maklumat tentang murid, dan maklumat tersebut mestilah tepat, autentik dan terkini bagi memaknakan pendidikan. Kerana itu kaedah dan instrumen yang digunakan haruslah relevan dan boleh laksana.
- Kaedah merujuk kepada pendekatan yang digunakan bagi mendapatkan maklumat yang dikehendaki tentang murid. Setiap kali kita mentaksir kita mempunyai objektif tertentu dan setiap objektif mungkin memerlukan pendekatan yang berbeza. Dalam pentaksiran, guru mempunyai kebebasan untuk menggunakan pendekatan yang terbaik, bergantung kepada kreativiti, keselesaan dan inovasi guru serta sifat dan persekitaran murid. Pendekatan dalam pentaksiran pendidikan amat fleksibel, tidak ada satu pendekatan khusus untuk semua murid. Setiap murid mungkin memerlukan pendekatan yang berbeza dan bergantung kepada kebijaksanaan guru untuk mendapatkan pendekatan yang terbaik. Guru harus kreatif dan berfikiran terbuka untuk membolehkan pentaksiran yang berkesan dapat dilaksanakan.
- Secara umumnya kita boleh membahagikan kaedah pentaksiran kepada dua iatu pendekatan konvensional dan pendekatan alternatif. Kedua-dua pendekatan ini tidaklah bersifat ekslusif, malah boleh saling digunakan mengikut keperluan dan kesesuaian.
- Pendekatan konvensional merupakan kaedah yang lumrah dipraktiskan dalam sistem pendidikan kita hari ini, seperti kaedah kertas dan pensil, praktikal atau amali, ujian lisan dan projek atau kerja kursus. Setiap guru seharusnya telah memahami dan menguasai kaedah ini kerana semua sudah melalui pengalaman ini sendiri semasa alam persekolahan, di institusi latihan dan universiti. Malah saya yakin semua guru pernah mengaplikasikan kesemua pendekatan ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
- Sementara pendekatan alternatif, sebahagiannya merupakan pendekatan yang pernah digunakan secara meluas pada masa lalu, kemudian dipinggirkan kerana perkembangan pengaruh ilmu statistik yang menguasai banyak bidang ilmu termasuk pendidikan serta penumpuan terhadap peperiksaan pusat, dan kini mula dipraktikkan semula kerana sifatnya yang fleksibel, autentik, mudah, ringkas, cepat dan menepati keperluan pentaksiran pendidikan.
- Keupayaan mental, hati, perasaan serta sifat dalaman manusia merupakan konstruk yang tidak dapat dilihat dan tidak dapat diukur secara fizikal seperti mengukur saiz sesuatu benda atau ketinggian seseorang. Terdapat alat pengukur untuk mengukur saiz dan tinggi dan alat ini standard di seluruh dunia. Perkara yang diukur, iaitu saiz dan tinggi, dapat dilihat, dan kesilapan dalam pengukurannya (error of measurement) amat kecil, malah mungkin 0.
- Tetapi berbeza dengan otak manusia, kita tidak dapat melihat IQ, kebijaksanaan, perasaan atau akal manusia secara fizikal, dan untuk memahaminya kita hanya boleh membuat inferen daripada evidens yang diperolehi. Kita harus mencari evidens yang sah dan autentik bagi membolehkan penghakiman yang tepat dibuat tentang attribut yang dimiliki murid tersebut. Dan bagaimanakah eviden ini diperoleh? Ini merupakan aspek yang 'interesting' dalam pentaksiran kerana bukan seperti pendekatan konvensional yang sudah sebati dalam jiwa kebanyakan kita, pendekatan alternatif memberi ruang kepada guru untuk berkarya dan berinovasi. Guru berpeluang untuk mereka cipta kaedah sendiri. Di negara-negara yang maju dalam bidang pendidikan, guru mempunyai saluran untuk mengemukakan idea, cadangan dan inovasi dan mengongsinya bersama melalui jurnal dan penerbitan yang khusus bagi setiap peringkat pendidikan.
- Apakah kaedah atau pendekatan alternatif yang boleh digunakan dalam pentaksiran? Sebenarnya ianya tidak terhad kepada beberapa kaedah khusus sahaja, tetapi terbuka kepada apa sahaja pendekatan yang boleh memberikan maklumat yang tepat, autentik dan sah. Antara pendekatan yang boleh digunakan ialah pemerhatian, perbualan, kuiz, ejaan, congak, temu bual (perseorangan atau kumpulan), temu duga, projek, persembahan serta bukti pencapaian. Banyak penulisan yang boleh kita dapati mengenai pendekatan alternatif ini. Yang pentingnya pendekatan ini lebih bersifat humanistik, menyeluruh dan tidak mendatangkan tekanan dan stres kepada murid. Mereka boleh ditaksir secara langsung atau tidak langsung. Selain daripada itu, maklumat pentaksiran juga boleh didapati daripada sumber ketiga seperti ibu bapa, guru lain, juru latih dan rakan, sama ada rakan sekelas atau rakan sebaya.
- Bukti pencapaian mungkin merupakan sesuatu yang agak asing bagi kita dan sering disisihkan selama ini apabila kita membuat pentaksiran tentang seseorang murid. Bukti pencapaian merujuk kepada pencapaian terbaik murid dalam apa sahaja bidang sama ada pada peringkat sekolah, daerah, negeri, negara atau antarabangsa. Mereka yang telah mencapai kejayaan luar biasa, seperti pada peringkat antarabangsa, sebenarnya telah melampaui tahap maksimum yang ditetapkan dalam perimeter pembelajaran yang telah ditetapkan. Seorang murid yang berjaya menjadi johan pidato atau bahas pada peringkat negara atau antarabangsa misalnya sudah mencapai tahap penguasaan yang lebih daripada cemerlang dalam kemahiran berbahasa, maka apakah perlu lagi murid ini ditaksir untuk ujian lisan? Begitu juga murid yang mencapai kejayaan cemerlang dalam bidang-bidang seperti sukan, seni visual dan muzik tidak perlu lagi ditaksir bagi kemahiran yang lebih rendah daripada apa yang sudah mereka capai. Mereka ini sebenarnya memerlukan pengkayaan dalam bidang-bidang tersebut, bukan disuruh berundur ke belakang. Mereka sudah melebehi band 6 dalam standard prestasi. InsyaAllah saya akan cuba menerangkan tentang band serta standard prestasi pada penulisan akan datang.
- Nampaknya saya masih tidak dapat menghabiskan topik instrumen tertentu pada penulisan kali ini. InsyaAllah, topik ini akan saya sambung pada penulisan seterusnya. Setakat ini saya berharap semua rakan yang mengikuti blog saya ini dapat memahami konsep pentaksiran pendidikan yang telah saya cuba huraikan. Saya bukan pakar dalam bidang ini, cuma diberikan sedikit ilmu oleh Allah yang saya ingin kongsi bersama. Bukan juga untuk mengajar kerana saya mempunyai banyak kelemahan dan bidang ilmu pentaksiran ini amat luas. Mungkin juga terdapat pandangan dan coretan saya yang kurang tepat, justru saya amat berbesar hati sekiranya terdapat apa-apa maklum balas tentang perkara yang saya tulis selama ini dari rakan semua. Ini akan membuka ruang yang lebih luas untuk kita meningkatkan kefahaman supaya kita semua faham dan sefaham. Hingga bertemu lagi, salam hormat dari saya.
Dr. Hazim.
No comments:
Post a Comment