- Selamat bertemu lagi. Pada penulisan yang lalu saya telah mulakan sedikit tentang bagaimana mentaksir. Berdasarkan pandangan ramai guru-guru di banyak media, masalah paling utama dalam melaksanakan satu-satu program pembaharuan ialah kefahaman tentang pembaharuan yang ingin dilakukan. Kegagalan dalam pemahaman ini boleh mengakibatkan program yang dirancang akan terbantut. Antara punca kegagalan ini ialah penyebaran maklumat yang lemah dan penyampai yang tidak berupaya menyampaikan maklumat dengan tepat dan berkesan. Juga sikap penerima maklumat yang tidak serius, kurang berminat serta prakonsepsi negatif tentang pembaharuan yang dicadangkan.
- Dalam program pentaksiran pendidikan ini, situasi yang sama berlaku. Akibatnya, ramai guru, pengurus pendidikan pada semua peringkat, ibu bapa dan juga massa seolah hilang punca dan mempunyai pentafsiran sendiri tentang perubahan yang ingin dilaksanakan. Justru, penulisan saya ini diharap sekurang-kurangnya dapat memberikan sedikit kefahaman kepada rakan-rakan yang mengikutinya dan program yang dirancang ini mencapai matlamat seperti yang dihasratkan.
- Seperti yang saya janjikan pada penulisan yang lalu, pada kali ini saya akan cuba menerangkan serba sedikit tentang peperiksaan sekolah, peperiksaan pusat, kaedah tertentu dan instumen tertentu dalam pentaksiran. Keempat-empat perkara ini amat rapat dengan pelaksanaan pentaksiran pendidikan.
- Kenapa mentaksir? Ini merupakan soalan yang amat lumrah dalam pendidikan. Seperti yang pernah saya tuliskan sebelum ini, pendidikan tidak dapat dipisahkan daripada pentaksiran kerana kedua-duanya saling berkait. Tanpa pentaksiran, pendidikan tidak bermakna. Pentaksiran memberikan maklumat tentang perkembangan diri murid dari segi kognitif dan bukan kognitif kepada guru, ibu bapa dan juga pihak yang berkepentingan, di samping memberi maklumat tentang keberkesanan pengajaran guru. Maklumat perkembangan diri murid ini amat penting bagi membolehkan guru mengesan kemajuan murid sepanjang masa dan mengambil tindakan yang sewajarnya apabila keadaan memerlukan, terutama apabila murid menghadapi masalah dalam pembelajaran. Maklumat keberkesanan pengajaran guru pula membolehkan guru mengubah suai strategi pengajaran sekiranya maklumat pentaksiran menunjukkan murid menghadapi kesukaran dalam memahami satu-satu perkara yang diajar.
- Peperiksaan dan ujian merupakan pendekatan yang amat lumrah dalam proses pendidikan di sekolah pada masa ini sebagai penyumbang maklumat pembelajaran murid. Namun pendekatan ini hanya memberikan maklumat tentang aspek kognitif murid. Kecemerlangan akademik, yang hanya bertumpu kepada keupayaan kognitif tidak menunjukkan kejayaan pendidikan murid tersebut secara total.
- Sejak sebelum merdeka, dari zaman kolonial lagi, peperiksaan pusat merupakan matlamat pendidikan di mana kejayaan dalam peperiksaan pusat merupakan satu kehebatan dan menjadi lesen untuk kemajuan kerjaya dan kehidupan pada masa depan. Justru sekolah memberikan perhatian serius dalam menyediakan murid untuk peperiksaan pusat dan menjadikan mata pelajaran bukan peperiksaan terpinggir. Akhirnya peperiksaan menjadi matlamat pendidikan dan manusia yang dilahirkan daripada sistem ini seolah manusia yang tempang, hebat akademik tetapi lompong dalam aspek kehidupan yang lain.
- Apakah peperiksaan pusat? Jawapannya pasti sudah dimaklumi oleh kesemua kita yang melalui sistem pendidikan selama ini. Peperiksaan pusat atau dikenali juga sebagai peperiksaan awam amat rigid pelaksanaannya. Semuanya dilaksanakan di bawah peraturan keselamatan yang amat ketat , daripada pembinaan item, pembinaan instrumen, percetakan, pengedaran dan pentadbirannya. Peperiksaan pusat dikendalikan oleh institusi pusat, dari pendaftaran calon, penyediaan jadual waktu, pemilihan pengawas dan pemeriksa hinggalah kepada pengeluaran keputusan dan percetakan sijil. Sepanjang tempoh sejak merdeka, peperiksaan pusat di negara ini mengalami banyak perubahan, daripada segi penawaran mata pelajaran peperiksaan dan juga jenis peperiksaan yang dijalankan. Terdapat juga peperiksaan tahap tertentu yang diperkenalkan dan ada yang dimansuhkan. Setakat ini, peperiksaan pusat yang masih dilaksanakan di bawah KPM kita ialah UPSR, SPM, SPM (U) dan STAM. PMR telah dimansuhkan dan diganti dengan PT3 yang merupakan pentaksiran pusat.
- Hakikatnya, peperiksaan pusat bukan petunjuk kualiti pendidikan. Bagi setiap mata pelajaran yang dijadikan sebagai peperiksaan pusat, selalunya hanya satu atau dua kertas yang ditawarkan. Setiap kertas peperiksaan pula hanya mengandungi beberapa item yang diandaikan mewakili keseluruhan semesta ilmu dalam bidang tersebut. Bagi kertas objektif aneka pilihan, paling banyak 70 item yang akan digunakan dan bagi kertas subjektif bilangannya lebih kecil, mungkin 10 atau 12 item. Itulah bilangan item yang diberikan kepada murid dalam tempoh 1 atau 2 jam untuk dijawab. Dan keupayaan murid menjawab 10, 12 atau 70 item itulah yang digembar gemburkan sebagai penguasaan murid dalam mata pelajaran berkenaan. Tepat???? itulah yang menjadi persoalan ahli pentaksiran seluruh dunia dan membawa kepada perkembangan sistem pentaksiran pendidikan yang kita turut sama bergerak seiring dengan mereka masa kini. Tempoh satu-satu kertas peperiksaan selalunya tidak melebehi 2 jam kerana murid akan hilang tumpuan selepas tempoh tersebut.
- Selain daripada itu, ketepatan skor yang diperolehi oleh murid pula bergantung kepada banyak faktor lain seperti keadaan diri pelajar pada waktu menduduki peperiksaan (sakit, pening, marah, kecewa, tekanan, lapar), kebolehpercayaan pemeriksa, kebolehpercayaan instrumen pentaksiran, kawalan pentadbiran peperiksaan dan pematuhan keselamatan sepanjang masa pengendalian peperiksaan. Skor bagi setiap kohort pula tidak boleh dibandingkan dengan kohort yang lain kerana asas penganalisisan skor peperiksaan pusat berdasarkan taburan normal di mana taburan skor dan sisihan lazim skor berbeza bagi setiap kohort.
- Penentuan gred sempadan peperiksaan pusat pula sentiasa berubah kerana bergantung kepada faktor-faktor yang sukar dikawal. Selain daripada itu, penentuan markah lulus juga amat sukar dijustifikasikan. Sebagai contoh, apabila markah lulus ditetapkan pada 50, kenapa 50 dan tidak 49 atau 45, atau 30? Apakah asas yang menentukan 50 sebagai markah lulus?? Kemudian adakah adil murid yang memperoleh skor 49 dikatakan gagal dan dikelompokkan sama dengan murid yang mendapat skor 0, sedangkan keupayaan murid 49 itu lebih hampir dengan murid 50. Murid 49 teraniaya hanya kerana kurang 1 markah. Adakah ini satu kezaliman??? Ini yang kita harus fikirkan kerana selama ini, inilah yang kita lakukan dan adakah kita telah melakukan dosa kepada murid 49, 48, 47 dan seterusnya? Kerana itu, pelaporan juga harus diubah suai dengan menghapuskan stigma gagal dalam peperiksaan. Pelaporan perlu dibuat dalam bentuk pernyataan positif seperti murid A telah berjaya menguasai 49% daripada kemahiran yang telah ditaksir, murid B telah berjaya menguasai 80% daripada kemahiran yang telah ditaksir, murid C telah berjaya menguasai 30% daripada kemahiran yang telah ditaksir, bukan gagal. Pernyataan begini seharusnya disertakan dengan huraian keseluruhan kemahiran yang ditaksir. Standard Prestasi merupakan satu daripada alternatif pelaporan yang dicadangkan, dan ini akan saya cuba huraikan pada penulisan yang akan datang.
- Peperiksaan sekolah dan ujian pula merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Istilah peperiksaan sekolah dan ujian lumrah digunakan bagi membawa maksud yang sama pada peringkat sekolah dan pada penulisan ini, saya juga akan menggunakannya sebagai membawa maksud yang sama walaupun secara terperinci terdapat perbezaan antara keduanya.
- Peperiksaan sekolah dan ujian tidak mungkin dihapuskan kerana tanpa ujian dan peperiksaan sekolah, guru tidak dapat memastikan apa yang diajar diterima dan dihadam oleh murid. Terdapat sebilangan warga pendidik yang keliru antara peperiksaan pusat dan peperiksaan sekolah dan menganggap peperiksaan sekolah juga turut dimansuhkan. Ini sebenarnya tidak tepat. Peperiksaan sekolah merupakan pentaksiran formatif, dijalankan sepanjang masa, semasa pembelajaran dan selepas satu-satu unit pembelajaran atau topik untuk memastikan keberkesanan pengajaran. Tidak seperti peperiksaan pusat yang diadakan pada penghujung satu-satu tempoh pembelajaran yang panjang, samada selepas 6 tahun atau 5 tahun, peperiksaan sekolah diadakan seiring dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru mengesan sebarang kekurangan atau kelemahan dan akan mengambil tindakan segera bagi membaiki keadaan. Sekolah juga ada melaksanakan peperiksaan sekolah secara berkala seperti pada akhir semester atau akhir tahun untuk tujuan pelaporan. Seharusnya skor pentaksiran formatif turut diambil kira bersama dengan peperiksaan berkala ini bagi tujuan pelaporan. Peperiksaan pusat yang diadakan pada penghujung pembelajaran tidak memberi ruang tindakan kepada guru untuk mengambil tindakan pembaikan.
- Tidak seperti peperiksaan pusat yang ditadbirkan mengikut peraturan yang ketat, dengan instrumen yang standard dan diadakan serentak di seluruh negara, peperiksaan sekolah lebih longgar dan santai. Item atau instrumennya tidaklah serigid item dan instrumen peperiksaan pusat. Kaedah peperiksaan pun pelbagai, pelaksanaannya tidak seketat peperiksaan pusat dan tidak perlu diadakan jadual khusus. Item dan instrumen bagi peperiksan sekolah dibina oleh guru sendiri atau panel atau jawatankuasa khas yang dibentuk pada peringkat sekolah. Bagi sekolah yang memiliki bank item sendiri, peperiksaan sekolah lebih mudah dilaksanakan kerana item untuk diguna pakai telah tersedia.
- Setakat ini saya huraikan tentang peperiksaan pusat dan peperiksaan sekolah, dan penulisan seterusnya nanti, insyaAllah akan saya teruskan dengan kaedah pentaksiran dan instrumen pentaksiran. Ini kerana huraian tentang kaedah dan instrumen pentaksiran akan memakan ruang yang agak panjang. Hingga bertemu lagi, salam hormat dari saya.
Dr. Hazim
No comments:
Post a Comment