Saturday, 13 January 2018

PENTAKSIRAN PENDIDIKAN: PENTAKSIRAN PENDIDIKAN. SISI POSITIF DAN POTENSI (sambungan)

Assalamjalaikum wbrt.

Alhamdulillah, diizinkan Allah untuk kita bertemu lagi.
  1. Sambungan daripada penulisan yang lalu.  Saya amat berbesar hati di atas kesudian rakan semua melayari blog saya. Tujuan saya menulis blog ini hanya sekadar berkongsi ilmu yang amat sedikit  yang saya miliki agar dapat memberi faedah kepada semua. Saya bukan pakar atau tokoh hebat dalam bidang ini.  Cuma  Allah memberikan  kesempatan pada saya untuk memiliki secebis ilmu dalam bidang ini, dan sekira ada yang tersilap dalam penulisan ini saya mohon maaf. Sekira ada kebaikan, panjangkanlah kepada rakan dan kenalan agar lebih ramai yang memperoleh manafaatnya, insya Allah. Terima kasih Allah kerana memberikan saya peluang dan ruang ini untuk berkongsi ilmu.
  2. Pentaksiran dan pendidikan tidak boleh dipisahkan. Ibarat seorang guru Quran yang mengajar Al-Quran kepada muridnya, guru akan duduk bersama muridnya dan mengajar, melatih, mendengar,meneliti, membetulkan sebarang kesilapan sebelum meneruskan pembelajaran ke tahap seterusnya. Setiap murid harus menguasai setiap tahap yang lebih rendah sebelum meningkat kepada yang lebih tinggi.  Begitulah  konsep asas pentaksiran, kata nama yang diterjemahkan daripada perkataan Inggeris 'assessment', yang diambil daripada perkataan latin 'assidere' yang bermaksud 'to sit beside'.  Mentaksir bermakna duduk bersebelahan dengan murid.  
  3. Pada waktu dahulu, rumah guru Al-Quran ibarat institusi pendidikan, selain belajar mengaji, murid juga akan membantu guru membersihkan kawasan rumah, mengangkat air, mengumpul kayu api, dan sebagainya. Guru juga akan mengajar adab dan akhlak, dan menghargai persekitaran dan alam yang dianugerahkan Allah.. Guru mengenali setiap orang muridnya dengan baik. Walau pun tiada sijil dikeluarkan tetapi setiap murid dipastikan mahir membaca Al-Quran hingga tamat dan memiliki akhlak yang baik. Ada yang cepat dan ada yang lambat, dan guru akan mengajar mengikut kemampuan murid. Ini merupakan gambaran paling mudah untuk mengenali pentaksiran dalam pendidikan. Akhirnya semua akan berjaya. 
  4. Suasana di sekolah pada hari ini  jauh berbeza daripada apa yang  berlaku pada masa lalu.  Guru mengawasi puluhan malah ratusan murid pada satu-satu ketika. Dan guru pula berbeza mengikut bidang dan kemahiran yang disampaikan melalui mata-mata pelajaran tertentu. Jadi bagaimanakah pentaksiran akan dilaksanakan?  Seorang murid pula akan menghadapi beberapa orang guru yang berbeza setiap hari. Ini merupakan masalah utama yang  sering dikemukakan oleh guru apabila pentaksiran mula dilaksanakan di sekolah. Oleh kerana pentaksiran merupakan konsep yang baharu dalam sistem pendidikan negara , maka pelaksanaannya haruslah dilakukan secara berhemah dan bijaksana. Masa diperlukan bagi semua pihak memahami dan melaksanakan pentaksiran dengan betul kerana sebarang kesilapan akan menjejaskan masa depan seseorang murid dan integriti sistem pendidikan negara.
  5. Pendidikan bertujuan membentuk manusia yang terbaik dalam apa sahaja bidang yang diceburinya, bukan mencapai A penuh dalam peperiksaan pusat. Pendidikan membentuk insan yang bukan hanya terbaik dalam bidang ilmu tetapi juga dalam semangat, akhlak, jati diri, yang  tahu bersyukur dengan nikmat Allah, menjaga hubungannya dengan Allah, dengan persekitaran  serta juga dengan manusia. Jadi, bagaimanakah pentaksiran boleh berfungsi dalam keadaan seperti ini?
  6. Pentaksiran boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara dan pendekatan, bergantung kepada apa yang hendak ditaksir dan siapa yang akan ditaksir. Instrumen yang digunakan juga pelbagai, bergantung kepada kesesuaian dan keberkesanan. Pendekatan konvensional bagi mentaksir konstruk pengetahuan (kognitif) biasanya menggunakan kertas dan pensil dalam bentuk ujian dan peperiksaan dalaman. Selain itu, guru boleh menggunakan pendekatan alternatif seperti soal jawab, kuiz, congak, ejaan, projek, dan persembahan. Bagi konstruk yang tidak boleh diuji dengan kertas dan pensil, terutama konstruk kemahiran dan nilai, pendekatan yang paling sesuai ialah pemerhatian. Selain daripada itu, boleh juga digunakan kaedah temu bual, soal selidik, ujian minat dan sikap dan bateri inventori.
  7. Pada prinsipnya, semua konstruk yang diajar kepada murid harus ditaksir. Namun kekangan yang dihadapi oleh guru memerlukan pendekatan yang 'sensible' (masuk akal)  dan boleh dilaksanakan. Tidak ada gunanya jika dirangka pendekatan yang hebat tetapi tidak praktikal.  Kita harus memahami beban tugas dan tanggung jawab guru yang sudah sememangnya berat, sama ada dalam tugas-tugas akademik atau bukan akademik.  Pentaksiran seharusnya meringankan beban guru, bukan menambah. 
  8. Justru, kefahaman harus dimiliki oleh semua pihak. Bagi sesetengah mata pelajaran yang ada kontinuum atau kesinambungan, pentaksiran harus mengikut kontinuum daripada yang paling rendah ke tahap yang paling tinggi mengikut aturan, seperti pembelajaran mengaji A-Quran, pergerakan motor, kemahiran seni visual dan kemahiran bertukang.. Pada sepanjang kontinuum, pembelajaran boleh dipecahkan ke dalam beberapa tahap atau blok pembelajaran di mana pada setiap tahap atau blok mungkin mengandungi aspek-aspek yang 'common' yg boleh dikelompokkan bersama. Pentaksiran dilakukan pada  setiap tahap bagi mendapatkan eviden tentang penguasaan murid  pada tahap tersebut. Item pentaksiran merupakan pensampelan  tentang pengetahuan atau kemahiran  yang terkandung dalam setiap tahap atau blok pembelajaran. 
  9. Bagi mata pelajaran yang di pecah-pecahkan ke dalam  topik-topik tertentu, pentaksiran harus dilakukan bagi setiap topik. Sama juga, item daripada setiap topik merupakan pensampelan daripada keseluruhan 'universe' topik tersebut. Mata pelajaran Geografi sebagai contoh dipecah-pecah-pecahkan  ke dalam topik-topik tertentu. Geografi Malaysia mungkin dipecahkan kepada topik-topik seperti rupa bumi, iklim dan cuaca, penduduk, komunikasi dan kegiatan ekonomi. Oleh kerana mata pelajaran seperti ini tidak berbentuk kontinuum, agregat daripada maklumat pentaksiran boleh dirumuskan sebagai eviden tentang penguasaan murid dalam mata pelajaran tersebut.
  10. Setakat ini buat kali ini penulisan saya. InsyaAllah, saya akan cuba menghuraikan lagi tentang sisi positif dan potensi pentaksiran ini pada penulisan akan datang, insyaAllah.  Sehingga bertemu pada lain kesempatan, salam hormat dan kasih sayang daripada saya.
Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment