Friday, 5 June 2020

Assalamualaikum wbth.
  1. Selamat bertemu kembali rakan2 semua. Dalam suasana abnormal sekarang, di mana norma kehidupan yang  biasa kini tidak lagi dapat diurus seperti kebiasaannya, kita harus menerima semua ini dengan berlapang dada. InsyaAllah ada hikmah di sebalik apa yang kita lalui sekarang. Jadual kehidupan kita dan keluarga kini harus diselaraskan dengan situasi semasa. 
  2. Tidak terkecuali bidang pendidikan.  Terlalu banyak yang harus disuaikan dengan environmen baru. Environmen yang abnormal. Bukan hanya di Malaysia, tetapi di hampir semua negara di dunia. Memang terlalu mengejutkan tetapi ia membawa banyak implikasi. Namun kita harus melihat aspek positifnya melebehi yang negatif. 
  3. Sebenarnya banyak hikmah daripada penularan covid19 ini. Hikmah daripada kesukaran yang dilihat pada permulaan krisis. Apabila sekolah ditutup dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, anak-anak dan ibu bapa berada di rumah sepenuh masa. Apabila anak-anak tidak ke sekolah, ibu bapa jadi tidak keruan. Apabila ibu bapa disaran mendidik anak-anak di rumah, ada ibu bapa yang hampir histeria. Baru mereka menyedari bagaimana berat tanggung jawab yang dipikul oleh guru sekolah dalam mendidik anak-anak. Anak-anak yang bermula dari sifar dari segi ilmu dan kemahiran sewaktu masuk ke sekolah, keluar dengan ilmu dan kemahiran yang membolehkan mereka hidup dan berjaya di akhir pembelajaran.
  4. Berubahkah Pendidikan apabila PKP dilaksanakan?  Berubahkah pentaksiran pendidikan apabila PKP dilaksanakan? Berubahkah peranan guru dan sekolah dalam masa PKP? Soalan-soalan ini kritikal kerana massa ingin tahu jawapannya. 
  5. Bagi persoalan yang pertama, harus difahami  konsep pendidikan dan bagaimana proses pendidikan berlaku. Pendidikan adalah proses, bukan sesuatu yang one-off.  Pendidikan boleh berlaku di mana sahaja dan dilaksanakan oleh sesiapa sahaja dan pada bila-bila masa. Pendidikan melibatkan proses pembinaan insan untuk menjadikan seseorang itu manusia yang terbaik di dunia dan akhirat. Jika memandang pendidikan sebagai pencapaian A dalam peperiksaan ia merupakan tanggapan yang amat salah.
  6. Justru, pendidikan boleh berlaku di rumah juga, bukan hanya di sekolah. Pendidikan bukan hanya tentang akademik, tetapi juga bidang bukan akademik. Pada asasnya, ibu bapa atau penjagalah yang menjadi asas utama pendidikan anak-anak. 
  7. Untuk memudahkan pemahaman, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) boleh dijadikan rujukan utama kerana apa yang terkandung dalam FPK merupakan litupan keseluruhan pendidikan.Anak-anak umpama kain putih dan ibu bapalah yang bertanggung jawab mewarnai kehidupan anak-anak tersebut pada masa depan. Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek  (JERI) serta Kemahiran Sosial merupakan  bidang-bidang yang perlu diisi dalam jiwa anak-anak.
  8. Sukar kepada ibu bapa atau penjaga? Kalau pendidikan dipandang sebagai kejayaan dalam peperiksaan, ia memang sukar. Tetapi sebenarnya pendidikan merupakan tanggung jawab hakiki ibu bapa atau penjaga. Intelek hanya satu daripada lima kemahiran yang perlu ditanam dalam diri anak-anak. Intelek dikaitkan dengan akademik dan bidang akademik terlalu luas. Subjek di sekolah hanya kaedah untuk memudahkan pengurusan pengajaran dan pembelajaran (pdp) dan dalam dunia hari ini bidang ilmu tiada sempadan dan sentiasa bertambah setiap detik. Kurikulum yang didokumenkan amat terhad dan sering tidak relevan dengan keadaan semasa kerana perkembangan ilmu yang terlalu pantas. Dan hari ini ilmu boleh diperoleh di hujung jari. Walaupun ada keluarga yang tidak mempunyai akses terhadap internet, tetapi sebahagian besar memiliki smart phone. Cuma yang perlu dilaraskan ialah sikap ibu bapa atau penjaga yang memberikan sedikit pemberatan terhadap hal ini daripada hanya menggunakan smart-phone sebagai peranti hubungan sosial.
  9. Sukarkah ibu bapa atau penjaga untuk mendidik anak-anak daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan kemahiran sosial? Jika kita menganggap ia berat, maka menjadi beratlah ia. Inilah kunci kepada kejayaan hidup seseorang anak pada masa depan. Pemerolehan ilmu dalam bidang akademik , seperti yang saya sebut sebelum ini, bergantung kepada kemahuan dan disiplin diri,  mahu atau tidak.  Jangan menganggap hanya institusi sekolah yang bertanggung jawab mendidik anak-anak. Kita semua bertanggung jawab.
  10. Sekian buat kali ini. Ada lagi beberapa persoalan yang ingin saya kongsikan bersama dan insyaAllah pada penulisan akan datang saya akan menyentuhnya. Jika ada sebarang kebaikan daripada penulisan-penulisan saya ini, saya hadiahkan kepada arwah ayah dan ibu saya,para guru yang mendidik dan memberi ilmu kepada saya dan kepada semua yang terlibat menjadikan saya pada hari ini secara langsung atau tidak langsung.  Akhir kalam,salam ikhlas dari saya untuk semua. 

Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment