Tuesday, 7 August 2018

PENTAKSIRAN PENDIDIKAN: STANDARD PRESTASI

Assalamualaikum wbrt.

  1. Bertemu lagi, dengan izin Allah, pada ruang bicara ini. Syukur kerana diberikan Allah rahmatnya untuk membolehkan lagi saya meneruskan penulisan ini. Semoga para sahabat semua tidak jemu untuk mengikuti apa yang saya nukilkan pada setiap penulisan tentang subjek ini.
  2. Semua sedia maklum, Standard prestasi merupakan satu anjakan paradigma yang besar selari dengan pengoperasian pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) pada peringkat sekolah yang bermula sejak tahun 2017 dengan pelaksanaan PPSR menggantikan UPSR. Walaupun standard prestasi belum direalisasikan epenuhnya, saya ingin memberikan gambaran tentang apa dan bagaimana standard prestasi dioperasikan pada peringkat sekolah. Untuk makluman, standard prestasi sebenarnya telah pun dilaksanakan oleh Lembaga Peperiksaan di sekolah seni sejak beberapa tahun yang lalu. Ini merupakan pengoperasian ulung standard prestasi di sekolah, namun selepas itu, perkembangannya amat minimal malah mungkin belum ada lagi langkah untuk mengembangkannya kepada mata pelajaran lain di sekolah. Sama ada kementerian masih belum bersedia atau pemahaman yang belum mantap pada kalangan pembuat dasar dan pelaksana atau kekurangan pegawai yang akan dipertanggung jawabkan ke arah pengoperasian standard prestasi ini, tindakan harus diambil dengan aktif selaras dengan pelaksanaan PBS di sekolah.
  3. Seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini, saya lebih cenderung untuk melihat satu standard prestasi kebangsaan yang piawai yang boleh digunakan oleh keseluruhan sistem pendidikan negara. Standard prestasi sebagai kayu ukur yang piawai harus menjadi satu-satunya rujukan utama bagi semua, sama ada guru, murid dan juga ibu bapa/ penjaga.  Tanpa satu kayu ukur yang piawai  akan timbul kekeliruan tentang penginterpretasian maklumat  mengenai murid. Standard prestasi tidak  bersifat sulit malah setiap golongan sama ada pembuat dasar, pelaksana, murid dan juga masyarakat keseluruhannya wajar memilikinya.
  4. Setiap mata pelajaran atau perkara yang ingin dibangunkan dalam diri murid, sama ada pengetahuan, kemahiran  dan nilai seharusnya mempunyai satu standard prestasi yang piawai. Standard prestasi piawai ini bukan untuk setiap tahun pembelajaran tetapi bagi satu-satu peringkat pembelajaran seperti pendidikan rendah, pendidikan menengah rendah dan pendidikan menengah atas. Ini bermakna bagi  setiap mata pelajaran dan perkara yang ingin dibangunkan dalam diri murid, akan ada satu standard prestasi bagi setiap satunya. Sebagai contoh, bagi mata pelajaran matematik umpamanya akan ada satu standard prestasi piawai untuk pendidikan rendah, satu standard prestasi piawai untuk menengah rendah dan satu standard prestasi piawai untuk menengah atas.
  5.  Apabila merujuk kepada standard prestasi, kita akan tahu apa sebenarnya standard yang telah ditetapkan dalam pendidikan  untuk dicapai oleh murid kerana standard prestasi didasarkan kepada standard dalam kurikulum. Standard prestasi menetapkan hasil pembelajaran yang harus dicapai oleh murid setelah melalui satu-satu pengalaman pembelajaran sebagaimana yang telah ditetapkan dalam kurikulum standard.
  6. Standard prestasi piawai akan digunakan pada bila-bila masa, sama ada semasa murid mula memasuki alam persekolahan, sepanjang masa pembelajaran dan pada akhir pembelajaran. Dengan standard prestasi yang piawai ini kita akan tahu aras kesediaan murid semasa memulakan pembelajaran, perkembangan diri murid sepanjang proses pembelajarannya dan pencapaian akhir apabila murid menamatkan satu-satu  tahap pembelajaran atau  meninggalkan alam persekolahan. 
Kenapa perlu satu standard prestasi piawai?


  1. Apabila saya mengatakan kecenderungan saya untuk hanya ada satu standard prestasi piawai bagi pendidikan rendah, satu untuk menengah rendah dan satu untuk menengah atas, bagi setiap mata pelajaran dan perkara yang ingin dibangunkan dalam diri murid, ia disandarkan kepada keperluan untuk mempunyai satu sahaja kayu pengukur  yang piawai untuk mengukur perkembangan dan pembangunan diri murid. Apabila menimbang berat, di mana sahaja dalam dunia ini, instrumen yang digunakan standard. 1 kg di Malaysia sama beratnya dgn 1 kg di England atau di Amerika atau di Jepun. Begitu juga jika mengukur ketinggian atau jarak, 1 meter di negara kita sama juga dengan 1 meter di mana-mana juga dalam dunia ini.  Begitu juga dengan standard prestasi, ia akan menjadi kayu pengukur yang piawai untuk semua murid dalam sistem pendidikan negara. Dengan satu kayu ukur yang piawai, para pelaksana, pengurus dan pentadbir pendidikan akan lebih memahami kehendak pendidikan negara dan akan mengatasi masalah perpindahan murid ke mana sahaja dalam negara.
Bagaimana standard prestasi dioperasikan 
  1. Seseorang murid yang memasuki tahun satu, akan mempelajari beberapa mata pelajaran seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Pendidikan Muzik, Pendidikan Agama Islam, Pendidikan Moral dan Pendidikan Jasmani. Maklumat daripada pentaksiran kesediaan dan maklumat lain akan membantu guru meletakkan seseorang murid secara kasar pada band yang bersesuaian dengan keupayaan murid dalam mata pelajaran yang berkaitan. Ini berlaku pada permulaan murid memasuki alam persekolahan. Sebagai contoh, bagi mata pelajaran pendidikan muzik, murid A mungkin berada pada band 3 (tahu, faham dan boleh buat) berdasarkan kriteria yang dimilikinya kerana telah mengikuti kelas muzik secara persendirian namun murid B mungkin berada pada band 1 (tahu sahaja) kerana tidak memiliki atau memiliki sedikit pengetahuan dan kemahiran tentang muzik. Tetapi, walaupun murid A berada pada band 3 dalam pendidikan muzik, dia mungkin berada pada band 1  (tahu sahaja) dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris , Matematik dan Sains dan band 2 (tahu dan faham) bagi mata pelajaran Pendidikan Islam dan Pendidikan Jasmani. Murid B pula mungkin berada pada band 1 (tahu sahaja) bagi semua mata pelajaran .
  2. Setelah mengalami pembelajaran selama 6 tahun, murid A mungkin telah mencapai band 5 (tahu, faham, boleh buat dengan cemerlang) atau band 6 (tahu, faham, boleh buat dengan cemerlang, penghayatan dan mithali) bagi semua mata pelajaran sementara murid B masih berada pada band 1 bagi sebahagian mata pelajaran dan band 2 bagi sebahagian mata pelajaran yang lain. Dalam tempoh 6 tahun pembelajaran, guru boleh melihat perkembangan diri murid, akademik dan bukan akademik, berdasarkan prestasi yang ditunjukkan. Bagi murid B, guru sepatutnya mengenal pasti masalah pembelajaran yang dihadapi sejak awal dan sepatutnya mengambil tindakan pantas yang sewajarnya bagi membantu pembelajarannya sepanjang tempoh pembelajaran.  Ini contoh bagi pelaporan pada penghujung pembelajaran.
  3. Sebenarnya, pelaporan berdasarkan band ini boleh diaplikasikan pada tempoh-tempoh tertentu sepanjang masa pembelajaran bagi membolehkan guru mengesan pembelajaran setiap orang muridnya, sama ada setiap semester, setiap penggal atau setiap tahun. Lebih kerap pentaksiran dan pelaporan dilaksanakan, lebih baik kerana guru boleh mengenal pasti kelemahan dan masalah yang dihadapi oleh murid untuk tindakan segera diambil bagi mengatasi masalah dapat dilaksanakan.  Guru boleh menggunakan pelbagai kaedah pentaksiran yang sesuai untuk memperoleh maklumat tentang murid, akademik dan bukan akademik, tetapi pelaporan hendaklah berdasarkan standard prestasi piawai.  Hanya dengan menggunakan standard prestasi piawai kita dapat melihat perkembangan diri murid sepanjang pembelajarannya
  4. Secara ringkas saya cuba menjelaskan tentang bagaimana standard prestasi berperanan dalam pentaksiran dan pelaporan murid. Semoga para sahabat  dapat memahami dan memanafaatkan pengetahuan ini. Saya tidak menafikan, banyak lagi persoalan yang akan timbul tentang standard prestasi dan pelaksanaanya, dan pihak pengurusan tertinggi seharusnya menggerakkan usaha yang lebih aktif dalam merealisasikan perubahan ini dan mengatasi sebarang masalah yang timbul. Semoga semua pihak berlapang dada untuk menerima perubahan ini demi pendidikan negara.
  5. Sebelum saya mengkhiri penulisan saya buat kali ini, saya ingin memaklumkan, saya ada menghasilkan sebuah buku tentang pentaksiran pendidikan yang membincangkan tentang banyak perkara yang berkaitan dengan apa yang saya bincangkan selama ini.









Harga senaskhah RM35.00 tetapi di sini saya menawarkan harga RM30.00 dan pos percuma untuk Semenanjung. Bagi Sabah dan Sarawak, tambahan kos pos RM5.00.

Buku ini boleh juga didapatkan dari kedai buku Minerva, Pustaka Mukmin dan Pustaka Mumin di Jalan TAR, KL. 

Sekiranya berminat boleh hubungi saya melalui WA dengan menyertakan bukti pembayaran dan alamat penuh. No akaun akan saya berikan apabila membuat pesanan. No telefon : 012-3301072.

Sekian buat kali ini. Hingga bertemu lagi pada penulisan akan datang, jika diizinkan Allah, salam hormat dari saya.

Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment