Tuesday, 21 November 2017

Pendidikan, Pentaksiran, Peperiksaan Pusat

Assalamualaikum wbrt,

Selamat bertemu kembali.


  1. Keputusan UPSR akan diumumkan pada 23 November 2017 nanti.  Apabila KPM membuat pernyataan melarang sekolah meraikan hanya murid yang cemerlang dan meminggirkan majoriti yang sederhana dan lemah, sudah mula timbul suara-suara sumbang mempertikaikan pernyataan tersebut. Seolah tanpa majlis pengumuman secara besar-besaran,  usaha murid-murid cemerlang ini sia-sia, tidak dihargai dan sebagainya. Maka apakah murid-murid berkeupayaan sederhana dan lemah ini tidak berusaha? Apakah murid-murid kumpulan majoriti ini tidak mencapai apa-apa kecemerlangan dan kehebatan sepanjang persekolahan mereka untuk dibanggakan dan diraikan juga?
  2. Sisi gelap peperiksaan berpusat menampakkan wajahnya di sini. Para guru dan ibu bapa/ penjaga seharusnya memahami apa sebenarnya matlamat pendidikan....apakah untuk mendapat 5A, 6A atau untuk melahirkan insan yang cemerlang bukan hanya bidang akademik tetapi juga segi afektif dan psikomotor? Apa guna mendapat A penuh dalam mata pelajaran peperiksaan berpusat tetapi tidak memiliki sifat-sifat mulia seperti harmonis, bertanggung jawab, menghormati, berhemah, jati diri dan beramal dengan ilmu yang dipelajari.
  3. Kita seharusnya menghormati FPK dan matlamat pendidikan itu sendiri. Sekiranya kajian dilakukan, berapa ramai agaknya para guru dan ibu bapa/penjaga yang benar-benar memahami dan menghayati FPK dan makna pendidikan. Kita sudah terlalu lama berada dalam kotak peperiksaan berpusat, hingga ketiadaan statistik untuk membandingkan antara  sekolah, daerah dan negeri membuat seolah dunia sudah kiamat.
  4. Sekiranya murid yang sentiasa berada pada aras D dan E sepanjang masa tetapi memperoleh B dan C dalam  peperiksaan berpusat, apakah mereka ini tidak layak diraikan tentang kejayaan mereka? Apakah ini bukan kejayaan?  Apakah murid yang memperoleh semua A dalam mata pelajaran peperiksaan berpusat juga diandaikan A juga dalam moral, nilai murni, akhlak dan aktiviti kokurikulum dan ekastra kurikulum? Diandaikan kerana perkara-perkara ini tidak dilaporkan. Atau apakah murid kelas khas dan murid istimewa juga terpaksa memperoleh semua A untuk diraikan sedangkan keupayaan mereka menjaga kebersihan diri merupakan pencapaian terbaik yang termampu oleh mereka.
  5. Kita harus berlapang dada dan bergerak bersama dengan perkembangan pendidikan dunia. Sistem pendidikan kita tidak harus melahirkan manusia yang tempang, tidak menyeluruh sebagaimana hasrat FPK. Sistem pendidikan kita jauh ketinggalan dalam membina dan menghasilkan manusia terbaik dalam apa juga bidang dan keupayaan mereka. Justru, langkah KPM ini amat dialu-alukan sebagai langkah pertama ke arah memartabatkan FPK dan nilai pendidikan itu sendiri. 
  6. Kini kita harus keluar dari kotak lama yang diwarisi dari zaman penjajah lagi. Masa depan bukan hanya memerlukan 'hard skills', tetapi juga kemahiran insaniah untuk membolehkan murid kita menghadapi abad ke 21 dengan yakin dan berjaya. 
  7. Diucapkan selamat berjaya kepada KPM dan LP, dan kepada massa, kita harus bersedia menerima perubahan dalam dunia yang tidak lagi bersempadan ini.

Dr. Hazim.

No comments:

Post a Comment