Wednesday, 22 November 2017

Assalamualaikum wbrt.

Selamat bertemu kembali.

  1. Saya tertarik dengan beberapa coretan ibu bapa/ penjaga  dan juga guru sebagai respons terhadap perubahan pengumuman keputusan UPSR tahun ini. Yang memandang negatif lebih menumpu kepada hilangnya  kemeriahan meraikan kejayaan A penuh murid, sama ada  5 atau 6 mata pelajaran. Juga menganggap seolah kejayaan murid tidak dihargai. Juga tidak dapat membuat perbandingan antara sekolah, daerah dan negeri.  
  2.  Persoalan yang berlegar dalam minda saya....selepas kemeriahan itu, apa seterusnya? Hakikatnya setiap murid akan meneruskan pembelajaran pada peringkat menengah untuk lima tahun lagi. 5 atau 6 A dalam UPSR bukan pasport untuk kejayaan pada peringkat menengah. Pembelajaran tidak terhenti setakat UPSR.  
  3. Bagaimana pula perasaan murid yang tidak mendapat A penuh, apakah mereka dianggap tidak berusaha? tidak wujud dalam keriangan yang dirayakan di sekolah khusus untuk beberapa orang murid sahaja. Apakah mereka tidak berhak untuk juga dibanggakan kerana tidak mendapat A penuh sedangkan mereka mungkin murid yang amat baik, berbudi bahasa, berdisiplin dan  mencapai kejayaan dalam bidang yang mereka minati sama ada sukan, seni, dan sebagainya.  Mereka juga berusaha kuat, cuma mungkin keupayaan mereka setakat itu.  Nilai tambah yang diperolehi oleh murid sepanjang masa persekolahannya juga tidak harus dipinggirkan. 
  4. Kebanggaan juga merupakan barah yang membunuh pendidikan. Kebanggaan ibu bapa/penjaga, guru, guru besar,PPD dan negeri...bangga kerana dapat mengalahkan yang lain menjadi penyakit yang memberi kesan buruk kepada sistem pendidikan negara. Kerana kebanggaan inilah murid yang akan menduduki peperiksaan pusat dilatih tubi, di'drill' semata-mata untuk  menjawab soalan peperiksaan pusat agar mendapat markah tinggi. Murid dijadikan sebagai robot, ditanam dalam mind mereka peperiksaan, peperiksaan, peperiksaan.  Waktu mata pelajaran bukan peperiksaan ditinggalkan, aktiviti kokurikulum dan ekstra kurikulum ditinggalkan, pembinaan sahsiah murid ditinggalkan kerana semua yang terlibat memandang kebanggaan pada hari pengumuman peperiksaan. Akan keluar TV,  keluar muka hadapan akhbar, ditemu bual dan pelbagai lagi pendedahan.  Tak cukup dengan latih tubi dan 'drill' murid juga dihantar ke pusat tuisyen untuk menghadapi peperiksaan. Malang sekali menjadi murid dalam keadaan begini. Alam kanak-kanak seharusnya alam yang santai, menggembirakan dan belajar dengan seronok. Tapi.....
  5. Kebanggaan juga menyebabkan ada guru  yang sanggup menggadaikan maruah dan integriti dengan mendapatkan soalan peperiksaan pusat secara tidak sah. Apabila ini terjadi, di mana letaknya amanah seorang guru, maruah seorang guru? Guru yang sepatutnya menjadi model contoh kepada murid kini menjadi contoh berbuat perkara yang dilarang undang-undang. Di manakah nilainya nanti markah yang diperoleh oleh muridnya hasil daripada perbuatan yang tidak amanah?
  6. Yang bersikap positif  amat gembira dengan perubahan yang dilakukan. Bukan hanya murid, ibu bapa/penjaga turut merasa perasaan malu, rendah diri, sedih apabila majlis pengumuman diadakan secara besar-besaran dan meriah. Mereka juga memiliki perasaan dan maruah diri. Maka sewajarnya pihak sekolah hanya mengedarkan keputusan kepada semua murid tanpa membuat apa-apa perbandingan. Layanan yang sama harus diberikan kepada semua murid tanpa mengira apa keputusan yang diperolehi.
  7. Sebenarnya terdapat kekeliruan tentang konsep peperiksaan dan peperiksaan berpusat dalam kalangan massa dan juga guru. Dalam proses pendidikan, ujian dan peperiksaan merupakan satu daripada kaedah untuk mendapatkan maklumat murid dalam aspek kognitif.  Kaedah ini sentiasa dijalankan oleh pihak sekolah dan guru secara berterusan melalui pentaksiran sekolah. Sementara peperiksaan pusat pula ialah peperiksaan  awam yang dikendalikan oleh agensi luar seperti Lembaga Peperiksaan dan Majlis Peperiksaan. Peperiksaan pusat dijalankan pada peringkat tertentu seperti pada masa ini pada akhir Tahun Enam, akhir Tingkatan Tiga dan akhir Tingkatan  Lima. Peperiksaan pusat dijalankan mengikut prosedur yang amat ketat, bermula dari pembinaan item dan instrumen, pengedaran instrumen (kertas soalan), pengendalian peperiksaan, pemarkahan dan pengeluaran keputusan. Apabila ada pandangan mengikut emosi yang menggesa semua peperiksaan dihapuskan, ini merupakan pandangan yang dangkal dan mengelirukan. Pemansuhan yang dicadangkan hanyalah untuk peperiksaan pusat seperti UPSR sedangkan ujian dan peperiksaan pada peringkat sekolah terus berjalan kerana ianya merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran.
  8. Perubahan memang selalunya menimbulkan kegusaran kerana kita telah berada dalam zon selesa peperiksaan pusat sejak zaman sebelum merdeka lagi. Ramai yang ragu tentang masa hadapan yang tidak dapat ditentukan lagi. Sebenarnya peperiksaan membunuh pendidikan. Kita harus kembali semula kepada matlamat pendidikan. Pemansuhan peperiksaan pusat merupakan langkah ke arah memaknakan kembali pendidikan dan merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
  9. Salam hormat dari saya. Semoga hari esok lebih baik dari hari ini dan hari-hari seterusnya lebih baik dari hari-hari sebelumnya.

Dr. Hazim

No comments:

Post a Comment